6 Obiceiuri Sanatoase de Gatit

Sursa foto: pixabay.com/ro

O dieta echilibrata te ajuta sa ai un organism sanatos. In general, alimentatia si sportul sunt doua componente esentiale pentru cei care isi doresc o forma fizica de invidiat. Dar atunci cand vine vorba de mancare, prepararea alimentelor devine o adevarata provocare. Cum pastrezi nutrientii din carne si peste sau vitaminele din legume? Felul in care gatesti are un rol esential pentru sanatatea ta. 

Mai jos vei gasi 6 obiceiuri sanatoase de gatit, astfel incat sa ai o dieta echilibrata in fiecare zi: 

1. Gatitul la aburi

Aparatele de gatit cu aburi sunt considerate cele mai sanatoase modalitati de a prepara mancarea. Pe vremuri, cuptoarele cu aburi se gaseau in restaurante, acolo unde era nevoie ca preparatele sa fie gata rapid. Unul dintre marele avantajele ale gatitului la aburi este acela ca alimentele se fac repede si, in plus, isi pastreaza valorile nutritionale. 

Intr-un cuptor cu aburi poti introduce numeroase tipuri de alimente: carne, peste sau legume, toate condimentate in prealabil dupa bunul tau plac. Spre deosebire de gatitul clasic, unde o friptura dura si 2 ore, la aburi va fi gata si in 30 de minute. Poti gasi in acelasi timp peste si legume, iar aromele nu se vor intrepatrunde. Ambele preparate isi vor pastra nutrientii si vitaminele, iar tu vei avea parte de o masa sanatoasa si delicioasa. 

2. Gatitul pe grill

Grill-ul este o alternativa a gratarului clasic, mult mai sanatoasa, ca la fel ca in cazul aparatelor de gatit cu abur, aportul nutritional se pastreaza. Combina pui, peste sau carne rosie cu diverse legume: cartofi, morcov, ardei, broccoli sau conopida. Preparate pe grill, acestea se vor rumeni fara sa se prajeasca. Asadar, nu va fi necesar sa utilizezi ulei. 

3. Alimente preparate prin fierbere

Desi pare ca alimentele gatite prin fierbere nu au gust, lucrurile nu stau deloc asa in cazul legumelor, de exemplu. Scufunda intr-o oala cu apa fierbinte broccoli, dovlecei sau morcov si lasa-le cateva minute, cat sa ramana “al dente”. Serveste-le ca garnitura alaturi de peste sau pui preparat la cuptor. 

4. Sotarea 

Sotarea este un alt procedeu de gatit sanatos si rapid. Desi presupune folosirea uleiului, legumele sau bucatile de carne (in special de pui sau curcan) sunt preparate la foc mare, astfel incat se rumenesc repede. Poti sota ciuperci, morcov, ardei gras, sparanghel sau orez. Foloseste tigai de tip wok in care sa pui doar o picatura de ulei de gatit. 

5. Posarea

Sigur ai auzit de deja celebrele oua posate. Oul este unul dintre cele mai populare alimente care se gatesc prin acest procedeu. Combinate cu avocado sau alte legume, ouale posate sunt perfecte de servit la micul dejun sau ca brunch. Pentru ca nu implica prajire, ci doar scufundarea in apa fierbinte, preparatul obtinut va fi sanatos si gustos in acelasi timp. Pe langa oua, se pot posa si bucati de peste sau tipuri de carne slaba. 

6. Gatitul la cuptor clasic

Cuptoarele clasice, cu flacara sau electrice, sunt de asemenea potrivite pentru a gati sanatos. Carnea si legumele se coc la temperatura, in loc sa se prajeasca, iar gustul va fi unul desavarsit. Singurul dezavantaj este acela ca legumele isi vor pierde din vitamine dupa procesul de preparare.  

Cum faci sa mananci sanatos? Deprinzi niste obiceiuri rapide si eficiente de a-ti prepara alimentele preferate. Evita prajelile si grasimile! Foloseste, in schimb, aparate de gatit cu aburi, cuptorul, grill-ul sau tigaia cu foarte putin ulei, insa nu pentru prajit, ci pentru sotat. Este esential sa introduci zilnic in alimentatia ta legume si, dupa caz, carne, care sa-si pastreze valorile nutritionale si vitaminele dupa procesul de gatire.