Somnul si tehnologia: 4 metode pentru odihna eficienta

Intre dependenta noastra tot mai puternica de tehnologie si ritmurile angajamentelor noastre private si de lucru care sunt din ce in ce mai stranse, este firesc sa ne indepartam timpul de singurul moment in care suntem „inactivi”, adica cand dormim. Desi acest obicei este uneori o necesitate, nu trebuie sa uitam importanta recuperarii somnului pierdut, pentru a reveni la niveluri optime de performanta fizica si mentala.

In sport, tot mai multi antrenori acorda atentie restului sportivilor: un somn de calitate se traduce prin recuperare de calitate si, in consecinta, un atlet mai performant. In termeni mai generali, odihna promoveaza regenerarea musculara si recuperarea mentala, doua elemente care favorizeaza un stil de viata sanatos.

Tehnologia nu trebuie neaparat privita dintr-o perspectiva negativa si se poate dovedi un aliat extraordinar pentru a recupera somnul eficient si rapid. In acest editorial, sa aflam care sunt cele mai futuriste metode de recuperare a somnului si de promovare a bunastarii noastre fizice si mentale.

Lumini albastre si stiinta somnului

Sportul, ca in multe domenii de wellness, este intotdeauna purtatorul inovatiei. Sportivii profesionisti sunt, de fapt, din ce in ce mai dispusi sa experimenteze noi dispozitive tehnologice pentru recuperarea somnului: cel al luminilor albastre, difuzate sau adresate direct sportivilor, este astazi cea mai raspandita solutie.

O tehnica care este, de asemenea, utilizata pentru a recupera oboseala din jet lag: sportivii profesionisti se confrunta adesea cu calatorii lungi; pentru a minimiza aceasta oboseala, exista noi dispozitive portabile instalate direct pe aeronava. Exista, de asemenea, programe specifice stiintei somnului pentru recuperarea somnului: ganditi-va doar ca antrenorii care profita de progresele tehnologice sunt capabili sa creasca avantajul competitiv in ceea ce priveste performanta unui sportiv profesionist cu 1-2%.

Inca subiectul stiintei somnului, asa-numitele „pui de somn” castiga din ce in ce mai multa popularitate, pui de somn de restaurare la jumatatea zilei, exceptionale pentru recuperarea somnului cand suntem intr-un timp strans si dorim rezultate imediate.

Limitati lumina dispozitivelor electronice

Privirea la ecranul smartphone-ului, tabletei sau computerului inainte de culcare poate parea un gest normal. Lumina albastra emisa de dispozitivele electronice este insa daunatoare modelelor de somn: o adevarata problema pentru sportivii care au nevoie de odihna pentru a asigura recuperarea necesara pentru a face fata antrenamentelor si competitiilor. Pentru a limita aceasta problema exista mai multe solutii. De exemplu, multe telefoane au acum capacitatea de a reduce luminile albastre folosind un filtru special; sau puteti purta ochelari cu filtre speciale de lumina anti-albastru, pentru a fi purtate in timp ce lucrati cu computerul sau cu doua sau trei ore inainte de culcare: lentilele speciale filtreaza lumina albastra a dispozitivelor electronice astfel incat sa nu poata modifica modelele de somn.